Smooto header image

Smooto

Drink je groentes en voel je geweldig!
≡ Menu

Smoothie maken in 6 stappen

Heerlijke Smoothie maken in 6 stappen

Een groene smoothie maken kan erg lastig zijn. Vooral als het helemaal nieuw voor je is. Daarom hebben we 6 stappen opgezet voor je zodat je precies weet wat je moet doen. Probeer het uit en laat ons weten of het je gelukt is.

Smoothie maken: 6 stappen voor een (groene) smoothie

Stap 1 – Vloeistof

Kies een vloeistof waarmee jij je smoothie wilt maken. Probeer een vloeistof te kiezen die weinig tot geen kunstmatige suikers bevat. We willen het zo gezond en natuurlijk mogelijk houden. Voeg vervolgens ongeveer 3 á 5 ijsblokjes toe afhankelijk van het seizoen. In de koude maanden zou ik maximaal 3 ijsblokjes adviseren en in de zomer maanden mag je het zo gek maken als je wilt. Smoothies smaken namelijk beter wanneer ze gekoeld zijn.

Probeer 110 ml tot 360 ml te nemen. Je zult op een gegeven moment ook je eigen weg hier in vinden. Het is namelijk afhankelijk van wat de gewenste dikte is van je smoothie.

Als vloeistof voor je smoothie kun je bijvoorbeeld kraanwater, groene thee, kokosmelk of vers geperst sap nemen.

Stap 2 – Groentes

Voeg 1 á 2 handjes bladgroenten toe. Als je een krachtige blender hebt, dan kun je eigenlijk de groente met stengel en al erin gooien. Zo niet, zorg er dan voor dat je de stengels van je gekozen groentes er af snijdt. Als je een beginner bent met groene smoothies kun je beginnen met spinazie. Spinazie heeft een subtiele smaak die je niet snel proeft.

Je kunt naast spinazie ook denken aan wortels, boerenkool, broccoli, snijbiet, komkommer en bieten.

Stap 3 – Fruit

Om er zeker van te zijn dat je genoeg vezels en voedingsstoffen binnenkrijgt, is het raadzaam om ook een aantal stukken fruit toe te voegen. Je kunt bijvoorbeeld ongeschilde appels of peren gebruiken. Zorg ervoor dat je toegevoegde fruit ongeveer 60 tot 250 gram is. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de hoeveelheid groentes die je gebruikt hebt.

Andere fruitsoorten die ik met regelmaat gebruik zijn: bananen, perziken, ananas, citroenen, sinaasappels en kersen.

Stap 4 – Eiwit

Als je spiermassa wilt opbouwen dan raad ik aan dat je ten minste 30 gram eiwit aan je smoothie toevoegt. Als je eiwitpoeders gebruikt, probeer dan een eiwitpoeder te nemen die geen kunstmatige zoetstoffen bevat. Mocht je geen eiwitpoeder gebruiken en je wilt wel je eiwitten binnen krijgen, dan kun je ook zuivel toe voegen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan magere kwark.

Stap 5 – Vet

Je lichaam kan met behulp van vetten de voedingsstoffen die je binnenkrijgt beter absorberen. Tevens geven ze je smoothie een romerige textuur. Mocht je teveel vetten hebben toegevoegd en je ziet dat je smoothie te romerig is, dan kun je het beste water toevoegen.

We hebben het hier over natuurlijke vetten. Denk bijvoorbeeld aan walnoten, avocado’s, kokosolie en amandelen. Als je noten gebruikt, probeer het dan rond de 25 tot 35 gram te houden.

Stap 6 – Extra’s

Het maken van smoothies moet je zien als een avontuur. Experimenteer zelf met toevoegingen zoals rauwe cacao, gember, munt of kaneel. Mocht je tot een lekkere creatie komen, laat het dan hieronder weten. Ik ben erg benieuwd!

[mashshare]

0 Reacties… add one

Laat een Reactie Achter

Doe Mee! — Drink je groentes en voel je geweldig!

© 2013 – 2015 Smooto   |   Disclaimer |   Privacy Policy |   Anti Spam Beleid